Košarkarski trener
Definicijo in lastnosti trenerja si ljudje razlagajo na najrazličnejše načine. Prav tako imajo ljudje od trenerja različna pričakovanja. V prvi vrsti je trener učitelj, mentor, oseba po kateri se ljudje zgledujejo, prijatelj, zaupanja vreden človek. Poleg znanja in izkušenj je najpomembnejša njegova lastnost pozitiven odnos v vseh pogledih.
Pozitiven trener ni sebičen
Pozitiven trener si želi zmagovati, vendar se mora zavedati, da je sam le del ekipe, delček v mozaiku in da je njegova najpomembnejša naloga celosten razvoj njegovih igralcev. Poznati mora različna razvojna in starostna obdobja otrok in to upoštevati pri planiranju in vodenju treningov. Pomemben mu je dolgoročni razvoj in dobrobit njegovih igralcev. Izogiba se mišljenju, da je on najpomembnejši člen v ekipi in da se cel košarkarski svet vrti okrog in zaradi njega.
Pozitiven trener se trudi razvijati tudi osebnostne lastnosti igralcev
Pozitiven košarkarski trener uporablja pozitivne in negativne dogodke na tekmah in treningih za učenje osebnostnih lastnosti igralcev. S primerno razlago zmag in porazov skuša v igralcih razvijati samozavest, vztrajnost, pogum, predanost in odločnost. Svoje pozitivne izkušnje in znanja si prizadeva nesebično prenašati na igralce in jim s tem olajšati pot do uresničitve njihovih zastavljenih športnih in življenjskih ciljev. Nikoli ne sme obupati nad ekipo ali posameznimi igralci.
Trener naj spodbuja notranjo motivacijo
Pozitiven trener spodbuja igralce k razvijanju notranje motivacije in skuša omejiti čim več zunanjih vplivov okolja. Igralce poučuje o vseh negativnih vplivih, ki lahko obremenijo njihovo športno pot. Skuša jih zaščititi pred kaznovanjem za npr. slabo predstavo ali pa pred nekontroliranimi nagradami, ki jih prejemajo za dobre nastope. Prisluhne naj željam, potrebam igralcev, tako da lahko bolje razume in spodbuja notranjo motivacijo posameznika. Zelo pomembno je, da je tudi sam notranje motiviran in je daje vzgled svojim igralcem.
Kvalitetno treniranje
Pozitiven košarkarski trener se trudi igralce in ekipo izoblikovati v najbolj kvalitetne posameznike in skupine kot po njegovih močeh najbolje zna. Ta trud mu je pomembnejši od trenutnega zmagoslavja ali hlastanja za zmagami. Zmage in dobri rezultati so samo stranski produkt odličnega treniranja. Bolj pomemben je vloženi trud kot sama zmaga, več mu pomeni učenje kot primerjava z drugimi. Pozitiven trener ve, da so napake sestavni in neizogiben del učenja košarkarske igre in zato spodbuja igralce k tveganju v igri na račun učenja teh napak. Izoblikuje standarde neprestanega učenja in izboljšanja zase in za igralce. Spodbuja in motivira igralce k izboljšanju košarkarskega znanja brez ustrahovanja.
Pozitiven trener se izogiba motivaciji, ki izvira iz ustrahovanja, poniževanja in ukazovanja
Košarkarski trener naj si znotraj ekipe ustvari red in disciplino, ki temelji na pozitivnih načelih. Zelo lahko je ohranjati pozitivno držo in vlogo ob dobrih rezultatih, nauči pa naj se pozitivno ravnati tudi v trenutkih, ko gre vse narobe in so rezultati slabi. V takih trenutkih naj se pokaže kot oseba, ki igralcem pokaže pot iz brezna. Ti trenutki so primerni za učenje najpomembnejših košarkarskih in splošnih znanj. Ne glede na stanje njegove ekipe naj se ne poslužuje ustrahovanja in poniževanja. Svoje igralce spoštuje v vseh merilih.
Trener naj izoblikuje pozitivne odnose z igralci
Pozitiven trener ne sprejme vlogo avtoritativnega trenerja, kjer se igralci trudijo ustreči trenerju. Ekipna pravila postavlja tako, da sodelujejo igralci s svojimi predlogi. Ve, da je vzpostavitev dobre komunikacije z igralci zelo pomemben korak k graditvi kvalitetnih odnosov in medsebojnega spoštovanja. Z medsebojnim sodelovanjem in pomočjo skuša igralcem pokazati, da je njihov enakovredni član in si prizadeva uresničiti njihove sanje in želje.
Pozitiven trener spoštuje košarkarsko igro
Košarkarski trener je počaščen, da lahko sodeluje v športu, ki ga ima rad. Košarkarsko ljubezen deli s svojimi igralci. Spoštuje vse delavce v športu, trenerje, igralce, gledalce, starše in sodnike. Spoštuje tudi bogato tradicijo košarke, njegova temeljna pravila in načela. Nespoštovanje košarkarske igre je hujše od poraza. Pozitivno košarkarsko treniranje naj obstaja na vseh ravneh košarkarske igre. Pozitivno učenje in razmišljanje naj se ne ustavi, temveč naj bo gonilna sila košarke v vseh razvojnih stopnjah igralca in trenerja.
Zaključna misel
Kdor se odloči za delo košarkarskega trenerja, naj trenira v pozitivni luči. Samo na ta način bo lahko izoblikoval pozitivne igralce, ekipe in posledično rezultate. Trener, ki se dere na svoje igralce in jih žali, naj razčisti v svoji glavi. Ko igralec naredi napako naj se trener zaveda, da je ni storil namenoma. Ko se trener pogovarja z igralci, naj jim gleda v oči. Mlajšim igralcem je poleg same košarke pomembna zabava, druženje in prijateljstvo. Ni jim se do preveč resnega dela. V svojem delu naj bo trener potrpežljiv in pravičen. Svoje igralce naj uči športne igre in vedenja. O drugih moštvih in igralcih naj trener ne govori negativno. Naj se ne prepira s sodniki. Košarkarski sodnik je čisto navaden človek. Je človek, ki ima rad košarko. Je oseba, ki opravlja zelo težko delo na igrišču. Ker je sodnik samo človek, dela tudi napake, kot vsi ostali ljudje. To slabo vpliva na mlade. Nauči naj svoje igralce, da dajo vse od sebe, kljub temu pa naj ne igrajo umazano. Igralci naj dajo roke nasprotniku in mu pogledajo v oči, ne glede na zmago ali poraz. Nekateri igralci se zelo sekirajo zaradi svojih napak. Trener naj jim pove, da vsakdo dela napake, da imajo pravico do nje in se na njih učiti za naprej. Če se igralec jezi na sodnika, naj mu trener mirno reče: "Če hočeš, lahko naslednji trening ti sodiš na treningu, da boš videl, da ni lahko." Igralcem naj razloži, da sodnik včasih naredi napako, tako kot igralec zgreši met na koš. Trener naj poskusi vsakemu igralcu dati priložnost, da vsaj malo zaigra na kaki tekmi v ligi in morebiti doseže koš. Tako bo lahko povedal svojim prijateljem in nekoč svojim otrokom, da je igral za ta klub ali šolsko ekipo in dosegel tak koš. Medtem, ko je otrok na treningu, je nekaterim staršem pomembno le, da bodo imeli dve uri miru. Nekateri pa sodelujejo, spremljajo in celo pomagajo. Nekaterim staršem pomeni le zmaga, drugi pa se zavedajo, da je pomembno tudi druženje, prijateljstvo in zabava. Če bodo otroci z veseljem hodili na trening, bodo zadovoljni tudi starši. Trener naj uporabi starše, kateri so pripravljeni pomagati, saj nekateri res lahko storijo marsikaj dobrega za moštvo. Košarkarske vaje naj bodo zanimive in ne preveč zakomplicirane. Trening za mlajša moštva ne sme biti predolg.Vaje naj bodo situacijske, saj bo tako tudi med igro na tekmi. Mlajši naj ne mečejo od daleč, ker zaradi premalo moči kvarijo tehniko meta. Trener naj ne uči mlajših moštev preveč taktike in uigranih kombinacij, rajši naj dela na tehniki. Vsakdo, ki dobi žogo naj bo nevaren za koš. Igralci naj se gibajo, držijo ravnotežje v postavitvi, odkrivajo, podajajo, po podaji vtekajo in igrajo po globini proti košu. Znati morajo le osnovna pravila osebne obrambe. Ko bodo igralci imeli na voljo vse sestavne dele, bodo sestavljanko z lahkoto sestavili. Komunikacija z igralci je zelo pomembna. Govorite razločno in natančno. Prilagodite in spremenite stvari glede na situacijo in razmere. Pohvalite igralca, če si to zasluži. Motivacija igralcev je zelo pomembna. Raznolikost igralcev naj bo izziv. Skušajte razumeti vsakega. Iskreno opozarjajte na nepravilnosti, dokler se ne odpravijo. Spodbujajte igralce k športnemu vedenju in obnašanju. Medsebojno spoštovanje je temelj moštvenega duha. Pozornost posvečajte vsem igralcem. Zabavni in zanimivi treningi bodo povečali zagon in motivacijo pri igralcih. Bodite predani delu in igralcem. Bodite jim vzor. Ne ustvarjajte pritiska zmage. Tehnično znanje, prijateljstvo in moštveni duh so pot do uspeha. Pozitivno mišljenje je zdravilo za vse težave.
Definicijo in lastnosti trenerja si ljudje razlagajo na najrazličnejše načine. Prav tako imajo ljudje od trenerja različna pričakovanja. V prvi vrsti je trener učitelj, mentor, oseba po kateri se ljudje zgledujejo, prijatelj, zaupanja vreden človek. Poleg znanja in izkušenj je najpomembnejša njegova lastnost pozitiven odnos v vseh pogledih.
Pozitiven trener ni sebičen
Pozitiven trener si želi zmagovati, vendar se mora zavedati, da je sam le del ekipe, delček v mozaiku in da je njegova najpomembnejša naloga celosten razvoj njegovih igralcev. Poznati mora različna razvojna in starostna obdobja otrok in to upoštevati pri planiranju in vodenju treningov. Pomemben mu je dolgoročni razvoj in dobrobit njegovih igralcev. Izogiba se mišljenju, da je on najpomembnejši člen v ekipi in da se cel košarkarski svet vrti okrog in zaradi njega.
Pozitiven trener se trudi razvijati tudi osebnostne lastnosti igralcev
Pozitiven košarkarski trener uporablja pozitivne in negativne dogodke na tekmah in treningih za učenje osebnostnih lastnosti igralcev. S primerno razlago zmag in porazov skuša v igralcih razvijati samozavest, vztrajnost, pogum, predanost in odločnost. Svoje pozitivne izkušnje in znanja si prizadeva nesebično prenašati na igralce in jim s tem olajšati pot do uresničitve njihovih zastavljenih športnih in življenjskih ciljev. Nikoli ne sme obupati nad ekipo ali posameznimi igralci.
Trener naj spodbuja notranjo motivacijo
Pozitiven trener spodbuja igralce k razvijanju notranje motivacije in skuša omejiti čim več zunanjih vplivov okolja. Igralce poučuje o vseh negativnih vplivih, ki lahko obremenijo njihovo športno pot. Skuša jih zaščititi pred kaznovanjem za npr. slabo predstavo ali pa pred nekontroliranimi nagradami, ki jih prejemajo za dobre nastope. Prisluhne naj željam, potrebam igralcev, tako da lahko bolje razume in spodbuja notranjo motivacijo posameznika. Zelo pomembno je, da je tudi sam notranje motiviran in je daje vzgled svojim igralcem.
Kvalitetno treniranje
Pozitiven košarkarski trener se trudi igralce in ekipo izoblikovati v najbolj kvalitetne posameznike in skupine kot po njegovih močeh najbolje zna. Ta trud mu je pomembnejši od trenutnega zmagoslavja ali hlastanja za zmagami. Zmage in dobri rezultati so samo stranski produkt odličnega treniranja. Bolj pomemben je vloženi trud kot sama zmaga, več mu pomeni učenje kot primerjava z drugimi. Pozitiven trener ve, da so napake sestavni in neizogiben del učenja košarkarske igre in zato spodbuja igralce k tveganju v igri na račun učenja teh napak. Izoblikuje standarde neprestanega učenja in izboljšanja zase in za igralce. Spodbuja in motivira igralce k izboljšanju košarkarskega znanja brez ustrahovanja.
Pozitiven trener se izogiba motivaciji, ki izvira iz ustrahovanja, poniževanja in ukazovanja
Košarkarski trener naj si znotraj ekipe ustvari red in disciplino, ki temelji na pozitivnih načelih. Zelo lahko je ohranjati pozitivno držo in vlogo ob dobrih rezultatih, nauči pa naj se pozitivno ravnati tudi v trenutkih, ko gre vse narobe in so rezultati slabi. V takih trenutkih naj se pokaže kot oseba, ki igralcem pokaže pot iz brezna. Ti trenutki so primerni za učenje najpomembnejših košarkarskih in splošnih znanj. Ne glede na stanje njegove ekipe naj se ne poslužuje ustrahovanja in poniževanja. Svoje igralce spoštuje v vseh merilih.
Trener naj izoblikuje pozitivne odnose z igralci
Pozitiven trener ne sprejme vlogo avtoritativnega trenerja, kjer se igralci trudijo ustreči trenerju. Ekipna pravila postavlja tako, da sodelujejo igralci s svojimi predlogi. Ve, da je vzpostavitev dobre komunikacije z igralci zelo pomemben korak k graditvi kvalitetnih odnosov in medsebojnega spoštovanja. Z medsebojnim sodelovanjem in pomočjo skuša igralcem pokazati, da je njihov enakovredni član in si prizadeva uresničiti njihove sanje in želje.
Pozitiven trener spoštuje košarkarsko igro
Košarkarski trener je počaščen, da lahko sodeluje v športu, ki ga ima rad. Košarkarsko ljubezen deli s svojimi igralci. Spoštuje vse delavce v športu, trenerje, igralce, gledalce, starše in sodnike. Spoštuje tudi bogato tradicijo košarke, njegova temeljna pravila in načela. Nespoštovanje košarkarske igre je hujše od poraza. Pozitivno košarkarsko treniranje naj obstaja na vseh ravneh košarkarske igre. Pozitivno učenje in razmišljanje naj se ne ustavi, temveč naj bo gonilna sila košarke v vseh razvojnih stopnjah igralca in trenerja.
Zaključna misel
Kdor se odloči za delo košarkarskega trenerja, naj trenira v pozitivni luči. Samo na ta način bo lahko izoblikoval pozitivne igralce, ekipe in posledično rezultate. Trener, ki se dere na svoje igralce in jih žali, naj razčisti v svoji glavi. Ko igralec naredi napako naj se trener zaveda, da je ni storil namenoma. Ko se trener pogovarja z igralci, naj jim gleda v oči. Mlajšim igralcem je poleg same košarke pomembna zabava, druženje in prijateljstvo. Ni jim se do preveč resnega dela. V svojem delu naj bo trener potrpežljiv in pravičen. Svoje igralce naj uči športne igre in vedenja. O drugih moštvih in igralcih naj trener ne govori negativno. Naj se ne prepira s sodniki. Košarkarski sodnik je čisto navaden človek. Je človek, ki ima rad košarko. Je oseba, ki opravlja zelo težko delo na igrišču. Ker je sodnik samo človek, dela tudi napake, kot vsi ostali ljudje. To slabo vpliva na mlade. Nauči naj svoje igralce, da dajo vse od sebe, kljub temu pa naj ne igrajo umazano. Igralci naj dajo roke nasprotniku in mu pogledajo v oči, ne glede na zmago ali poraz. Nekateri igralci se zelo sekirajo zaradi svojih napak. Trener naj jim pove, da vsakdo dela napake, da imajo pravico do nje in se na njih učiti za naprej. Če se igralec jezi na sodnika, naj mu trener mirno reče: "Če hočeš, lahko naslednji trening ti sodiš na treningu, da boš videl, da ni lahko." Igralcem naj razloži, da sodnik včasih naredi napako, tako kot igralec zgreši met na koš. Trener naj poskusi vsakemu igralcu dati priložnost, da vsaj malo zaigra na kaki tekmi v ligi in morebiti doseže koš. Tako bo lahko povedal svojim prijateljem in nekoč svojim otrokom, da je igral za ta klub ali šolsko ekipo in dosegel tak koš. Medtem, ko je otrok na treningu, je nekaterim staršem pomembno le, da bodo imeli dve uri miru. Nekateri pa sodelujejo, spremljajo in celo pomagajo. Nekaterim staršem pomeni le zmaga, drugi pa se zavedajo, da je pomembno tudi druženje, prijateljstvo in zabava. Če bodo otroci z veseljem hodili na trening, bodo zadovoljni tudi starši. Trener naj uporabi starše, kateri so pripravljeni pomagati, saj nekateri res lahko storijo marsikaj dobrega za moštvo. Košarkarske vaje naj bodo zanimive in ne preveč zakomplicirane. Trening za mlajša moštva ne sme biti predolg.Vaje naj bodo situacijske, saj bo tako tudi med igro na tekmi. Mlajši naj ne mečejo od daleč, ker zaradi premalo moči kvarijo tehniko meta. Trener naj ne uči mlajših moštev preveč taktike in uigranih kombinacij, rajši naj dela na tehniki. Vsakdo, ki dobi žogo naj bo nevaren za koš. Igralci naj se gibajo, držijo ravnotežje v postavitvi, odkrivajo, podajajo, po podaji vtekajo in igrajo po globini proti košu. Znati morajo le osnovna pravila osebne obrambe. Ko bodo igralci imeli na voljo vse sestavne dele, bodo sestavljanko z lahkoto sestavili. Komunikacija z igralci je zelo pomembna. Govorite razločno in natančno. Prilagodite in spremenite stvari glede na situacijo in razmere. Pohvalite igralca, če si to zasluži. Motivacija igralcev je zelo pomembna. Raznolikost igralcev naj bo izziv. Skušajte razumeti vsakega. Iskreno opozarjajte na nepravilnosti, dokler se ne odpravijo. Spodbujajte igralce k športnemu vedenju in obnašanju. Medsebojno spoštovanje je temelj moštvenega duha. Pozornost posvečajte vsem igralcem. Zabavni in zanimivi treningi bodo povečali zagon in motivacijo pri igralcih. Bodite predani delu in igralcem. Bodite jim vzor. Ne ustvarjajte pritiska zmage. Tehnično znanje, prijateljstvo in moštveni duh so pot do uspeha. Pozitivno mišljenje je zdravilo za vse težave.